Blíží se září a s ním je spojen i nástup nových dětí do mateřské školy. Ačkoliv většina dětí zvládá tuto první změnu v jejich životě statečně a bez větších potíží, pro jiné může jít o vysoce zátěžovou situaci. Projevy signalizující obtížnou adaptaci dítěte na mateřskou školu bývají nejrůznějšího druhu. V některých případech se však může jednat i o symptomy závažnější psychické poruchy, proto je třeba věnovat jim náležitou pozornost.
Jelikož mateřskou školu navštěvuje nesmírně široké spektrum dětí, určité odlišnosti či atypické projevy mohou snadno uniknout pozornosti. Na druhou stranu jsou některé signály natolik silné a významné, že se vyplatí je nepodceňovat. K méně nápadným signálům náleží zvýšená nemocnost, která se někdy přičítá „promoření“ dítěte při kontaktu s prostředím méně sterilním, než na jaké bylo zvyklé v době, kdy školu nenavštěvovalo. Pokud ovšem takový stav trvá delší dobu – někdy je dítě třeba den dva ve školce a poté opět onemocní –, můžeme jej vnímat jako signál obrany organismu proti začlenění do programu školy, popř. nevědomou reakci proti separaci od rodiny. Je-li dítě opakovaně nemocné, zajistí si péči v domácím prostředí a obvykle se také znovu stane centrem pozornosti a péče rodiny.
Dalším signálem obtížné adaptace na změněný životní rytmus mohou být regresivní projevy – dítě se začne pomočovat, zhorší se mu řeč, popř. začne z ničeho nic zadrhávat. Jak se s těmito projevy souvisejícími s obtížnější adaptací vypořádat? Nejjednodušší, někdy však zároveň nejsložitější formou je úzká spolupráce s rodiči, kteří by měli být, hned jak se obtíže objeví, jasně informováni o tom, že jejich dítě má pravděpodobně problém.
Nerovnoměrný psychomotorický vývoj
Jiné poruchy již souvisejí s vlastním vývojem dítěte a mívají hlubší patologii. Nerovnoměrný psychomotorický vývoj dítěte se sice u zápisu projevit nemusí, ale při zařazení do programu ve škole nerovnoměrnosti vyjdou najevo.
Mezi nejčastější problémy související s psychickým vývojem dítěte patří:
Možnosti školy při řešení problémů
Jak má při zjištění zásadnějších problémů postupovat škola? První možností je – poté, co vyjdou najevo určité nápadnosti v projevech dítěte – upozornit rodiče, že je zapotřebí vyhledat a navštívit odborníka a situaci s ním prokonzultovat. V první fázi jím může být pediatr, popř. psycholog. Mnohdy se ovšem stává, že se škola následně dozví, že dítě už je v péči nějakého odborného pracoviště – obvykle ne urologie.
Pro práci s dětmi podobně diagnostikovanými platí, že dítě má nárok na tzv. integraci žáka se zdravotním postižením, a to buď skupinovou (ve specializovaných třídách), nebo individuální, někdy spojenou s možností asistenta pedagoga. Práce s více postiženými dětmi nebývá snadná a je pochopitelné, že při běžném provozu školy se bez podpory téměř nedá zvládat.
Komplikaci může představovat nikoli neochota rodičů, ale spíše rodičovské zavírání očí před možným problémem. V takovém případě je třeba velké diplomacie pedagogů k tomu, aby rodiče přesvědčili, že dobře diagnostikovanému dítěti lze účinně pomáhat a že dítě má na zvýšenou péči nárok, ale až po vystavení odborného posudku. Ve školském prostředí jsou k tomuto posudku kompetentní pouze pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra.
Naším cílem je vytvářet rodinné prostředí, aby se děti cítily bezpečně a spokojeně, vřelý a individuální přístup, hledat možnosti propojení rodinné a školní výchovy.
Aby se školka stala místem spokojeného a šťastného dětství, místem kam se děti i rodiče rádi vrací.
VŠICHNI JSME TU KAMARÁDI, POMÁHÁME SOBĚ RÁDI
Mateřská škola Siřejovice
Siřejovice 61, 410 02 Siřejovice | |
IČ: 71294813 | |
606 030 161 | |
ms.sirejovice@seznam.cz | |
yhix2br |